عوارض قرص ضد بارداری چیست؟ (توصیه به خواندن)

آیا از عوارض قرص ضد بارداری آگاه هستید؟ قرص های ضد بارداری با جلوگیری از تخمک گذاری کار می کنند. مصرف این قرص ها باعث می شود هیچ تخمکی تولید نشود ، بنابراین چیزی برای بارور شدن اسپرم ها وجود ندارد و بارداری نمی تواند رخ دهد. اما نباید عوارض قرص ضد بارداری را بر سلامت جسمانی و جنسی بدن نادیده گرفت.

عوارض قرص ضد بارداری

عوارض قرص ضد بارداری چیست؟ (توصیه به خواندن)

قرصهای ضد بارداری انواع مختلفی دارند ؛ همه آنها حاوی اشکال مصنوعی هورمونهای استروژن ، پروژسترون یا هردو هستند. پروژسترون مصنوعی پروژستین نامیده می شود. قرص های ترکیبی حاوی پروژستین و استروژن هستند. “قرص کوچک” فقط شامل پروژستین است.

قرص های مونوفیزیک همگی تعادل یکسانی هورمون ها را دارند. با قرصهای فازی ، هر ماه دو یا سه نوع قرص مختلف مصرف می شود که هرکدام تعادل متفاوتی از هورمون ها دارند.

گزینه دیگر “قرص های روزمره” و “قرص های ۲۱ روزه” است. یک بسته قرص روزمره ۲۸ روز طول می کشد ، اما هفت قرص غیرفعال است. قرص روزمره ممکن است استفاده صحیح آن راحت تر باشد ، زیرا روال هر روز یکسان است.

قرص های روزمره در صورت استفاده صحیح کاملا موثر می باشد ، اما اگر صحیح استفاده نشود از هر ۱۰۰ نفر حداقل ۶-۱۲ نفر باردار می شوند!

قرص ضد بارداری ازبیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند . فقط کاندوم می تواند به جلوگیری از بروز این نوع عفونت کمک کند.

اثرات جانبی قرص ضد بارداری

قرص ضدبارداری

عوارض جانبی قرص ضد بارداری خوراکی شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • حساسیت به پستان
  • سردرد و میگرن
  • افزایش وزن
  • تغییرات خلق و خوی
  • تداخل در قاعدگی
  • کاهش میل جنسی
  • ترشحات واژن
  • تغییر در بینایی برای کسانی که از لنز استفاده می کنند

در ادامه به بررسی هر یک از این عوارض قرص ضد بارداری می پردازیم.

۱- حالت تهوع

حالت تهوع بر اثر قرص ضد بارداری

بعضی از افراد هنگام مصرف قرص ، حالت تهوع ملایم را تجربه می کنند ، اما علائم معمولاً پس از مدتی فروکش می کنند. مصرف قرص با غذا یا هنگام خواب ممکن است به عدم تهوع کمک کند. اگر حالت تهوع شدید باشد یا بیش از ۳ ماه ادامه یابد ، باید به پزشک مراجعه کنید تا یک داروی مناسب برای شما تجویز کند.

۲- حساسیت پستان و سینه

از عوارض قرص ضد بارداری ممکن است باعث بزرگ شدن یا حساسیت به پستان شوند. این به طور معمول چند هفته پس از شروع قرص برطرف می شود. هرکسی که توده ای در پستان پیدا کند یا دچار درد مداوم یا حساسیت یا درد شدید پستان باشد ، باید از پزشک کمک بخواهد.

نکاتی در مورد رفع حساسیت به پستان شامل  : کاهش کافئین و نمک و پوشیدن یک سوتین مناسب است.

۳- سردرد و میگرن

هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری می توانند احتمال سردرد و میگرن را افزایش دهند.قرص هایی با انواع مختلف و دوزهای هورمونی مختلف ممکن است علائم مختلفی را ایجاد کنند.

سردرد و میگرن با قرص ضدبارداری

استفاده از قرص با دوز پایین ممکن است باعث کاهش سردردها شود. این علائم معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابد ، اما اگر سردردهای شدید هنگام شروع مصرف قرص آغاز می شود ، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

۴- افزایش وزن

مطالعات بالینی ارتباط مستقیمی بین استفاده از قرص های ضد بارداری و نوسانات وزن پیدا نکرده است. با این حال ، احتباس مایعات به خصوص در اطراف پستان و باسن ممکن است رخ دهد.

۵- تغییر حالت

مطالعات نشان می دهد که داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است بر خلق و خوی کاربر تأثیر بگذارد و باعث افسردگی و تغییر حس عاطفی شود. هرکسی که هنگام استفاده از قرص دچار تغییر خلق و خوی می شود باید با ارائه دهنده پزشکی قرص خود تماس بگیرد

۶- تداخل در دوره پریودی

حتی با استفاده مناسب از قرص ، ممکن است بعضی اوقات در یک دوره قاعدگی تداخل ایجاد شود. عواملی که می توانند در این امر تأثیر بگذارند شامل استرس ، بیماری ، مسافرت و ناهنجاری های هورمونی یا تیروئید است.

اگر یک دوره از دست رفته یا هنگام استفاده از قرص بسیار سبک باشد ، قبل از شروع بسته بعدی ، آزمایش بارداری توصیه می شود.

۷- کاهش میل جنسی

هورمون یا هورمونهای موجود در قرص ضدبارداری می توانند در برخی از افراد بر میل جنسی تاثیر منفی بگذارد . اگر کاهش میل جنسی ادامه یابد و نگران کننده باشد ، باید در مورد آن بررسی شود.

علت کاهش میل جنسی در زنان

در برخی موارد ، قرص ضد بارداری می تواند میل جنسی را افزایش دهد ، به عنوان مثال با رفع نگرانی در مورد بارداری و کاهش علائم دردناک گرفتگی قاعدگی ، سندرم قبل از قاعدگی ، آندومتریوز و فیبروم های رحمی.

۸- ترشحات واژن

از عوارض قرص ضد بارداری ممکن است هنگام مصرف قرص تغییراتی در ترشحات واژن ایجاد شود. این ممکن است افزایش یا کاهش روانکاری واژن یا تغییر ماهیت ترشح باشد. اگر خشکی واژن را در پی داشت ، روانکاری اضافه شده می تواند به راحتی در رابطه جنسی کمک کند.

این تغییرات معمولاً مضر نیستند ، اما گزینه های تغییر رنگ و بو می توانند نشان دهنده عفونت باشند. هرکسی که نگران چنین تغییراتی است باید با ارائه دهنده خدمات پزشکی خود صحبت کند.

۹- تغییر چشم

تغییرات هورمونی ناشی از قرص کنترل تولد بوده است و بی ربط با قرنیه در چشم هم نیست. استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی با خطر بیشتر بیماری چشمی همراه نیست ، اما ممکن است به این معنی باشد که لنزهای تماسی دیگر به راحتی قبل نباشند.

خطرات

قرص ترکیبی می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی مانند لخته شدن خون ، ترومبوز ورید عمقی (DVT) ، لخته شدن روی ریه ، سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد .

قرص های ضد بارداری همچنین با افزایش فشار خون ، تومورهای خوش خیم کبد و برخی از انواع سرطان همراه بوده است .

موارد منع مصرف قرص ترکیبی

  • زنانی که باردار هستند
  • افراد سیگاری بالای ۳۵ سال یا هرکسی که در سال گذشته سیگار کشیدن را متوقف کرده و بالای ۳۵ سال داشته باشد
  • افراد چاق
  • کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند
  • هرکسی که ترومبوز ، سکته مغزی یا مشکل قلبی داشته باشد
  • افرادی که میگرن شدید دارند 
  • هرکسی که سرطان پستان یا بیماری کبد یا کیسه صفرا داشته باشد
  • هر کسی که حداقل ۲۰ سال به دیابت مبتلا شده باشد یا دارای عوارض دیابت باشد

در صورت بروز هر یک از موارد زیر ، کاربر باید به پزشک مراجعه کند.

  • درد شکم یا معده
  • درد قفسه سینه ، تنگی نفس یا هر دو
  • سردردهای شدید
  • مشکلات چشم مانند تاری دید یا از بین رفتن
  • تورم یا درد در پاها و ران ها
  • قرمزی ، تورم یا درد در ران ها

استفاده از قرص های ضد بارداری ممکن است خطر بروز مشکلات سلامتی طولانی مدت را افزایش دهد.

مشکلات قلبی عروقی

قرص های ترکیبی می توانند خطر عوارض جانبی قلبی عروقی مانند حمله قلبی ، سکته مغزی و لخته شدن خون را کمی افزایش دهند. اینها همه می تواند کشنده باشد.

مشکلات قلبی عروقی بر اثر قرص ضدبارداری

خطر در برخی از قرص ها بیشتر است. پزشک می تواند در مورد گزینه های مناسب مشاوره دهد.

هرکسی که فشار خون بالا را کنترل کرده یا سابقه شخصی یا خانوادگی از لخته شدن خون ، حمله قلبی یا سکته مغزی را داشته باشد ، باید از پزشک خود در مورد روش های جایگزین سوال کند.

خطر سرطان

هورمونهای زنانه که بطور طبیعی رخ می دهند ، مانند استروژن ، تصور می شود که بر شانس ابتلای زن به انواع سرطان تأثیر می گذارد . بنابراین ممکن است که استفاده از یک روش کنترل هادی مبتنی بر هورمون بتواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

سرطان تخمدان و آندومتر : به نظر می رسد این موارد در خانمهایی که از این قرص استفاده می کنند کمتر پیش می روند.

سرطان پستان : به نظر می رسد احتمال ابتلا به سرطان پستان در خانمهایی که اخیراً از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ، به خصوص در صورت استفاده از آن در دوران نوجوانی ، احتمال ابتلا به سرطان سینه کمی بیشتر است. اما ، پس از ۱۰ سال استفاده نکردن از قرص ، به نظر می رسد خطر برای کسی که هرگز از آن استفاده نکرده باشد ، یکسان است.

عوامل دیگر ممکن است نقش داشته باشند ، مانند سن زن در شروع بلوغ و یائسگی ، سن او در اولین بارداری و اینکه آیا فرزند داشته یا نه.

سرطان دهانه رحم : استفاده طولانی مدت از این قرص در مقایسه با افرادی که هرگز از آن استفاده نکرده اند ، با خطر بیشتر سرطان دهانه رحم مرتبط است . با این حال ، بیشتر انواع سرطان دهانه رحم در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. اینکه آیا HPV به استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی مرتبط است ، هنوز تأیید نشده است.

سرطان کبد : پیشگیری از بارداری با قرص با احتمال بیشتری برای ایجاد تومورهای خوش خیم کبد مرتبط است ، اما این موارد به ندرت سرطانی می شوند. برخی مطالعات نشان داده اند که خطر سرطان کبد بعد از استفاده از قرص های ضد بارداری حداقل به مدت ۵ سال بیشتر است ، اما مطالعات دیگر نتایج مشابهی نداشته اند.

افتضاحبدمتوسطخوبخیلی خوب
(به این مقاله چه امتیازی می دهید؟)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *