تشخیص بیماری از روی ناخن های دست

شاید برایتان جالب باشد که تشخیص بیماری از روی ناخن و شکل و رنگ آنها امکان پذیر است ، تحقیقاتی که توسط پزشکان انجام شده و نشان داده که بعضی از بیماری ها از طریق ظاهر ناخن قابل شناسایی است.

تشخیص بیماری از روی ناخن

تحقیقات نشان می دهد که ناخن های شما نشانه هایی در مورد سلامتی شما اعلام کنند. حتی در برخی موارد، یک وضعیت حاد و جدی پزشکی را نشان دهند.
به عنوان مثال :تغییر رنگ و بافت ناخن های شما می‌تواند نشان دهنده بیماری ریه، قلب یا سیستم عصبی باشد.
حتماً این را می دانید کخ یکی از بهترین راه های درمان هر بیماری تشخیص سریع آن است. ناخن وظیفه اش بیش از یک عضو زیبایی است ، ناخن ها به سیستم بدن شما متصل هستند و علائم متعددی از وضعیت بدن شما نشان می دهند.

۱- عفونت قارچی

ضخیم شدن بیش از حد و یا شکننده شدن و تغییر رنگ ( مایل به زرد شدن) ناخن می تواند نشان دهنده قارچ باشد. عفونت قارچی بیشتر روی انگشتان پا ظاهر می شود تا ناخن ها ، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت قارچی این است که در خانه و یا سایر مکان های عمومی پا برهنه راه نروید.

۲- بیماری تیروئید

اگر ناخن های شما شکننده شده و یا از وسط شکافته می شود ممکن است دلیل آن وجود بیماری تیروئید باشد. تیروئید غده ای است که چندین هورمون را همزمان تولید می کند که بر وزن ، قد و دمای بدن شما تاثیر می گذارد. در این مورد حتماً می بایست به پزشک مراجعه کنید.

بیماری تیروئید از روی ناخن

۳- کم خونی

اگر ناخن های شما شکننده به نظر می رسد و یا دست و پای شما سرد می شوند ممکن است شما کم خونی داشته باشید. ضمن اینکه کم خونی با علائمی همچون سرگیجه، ضعف، سردرد، ضربان قلب نامنظم و درد در قفسه سینه مشاهده می شود.
کم خونی همچنین ممکن است بر اثر قاعدگی، بارداری و کمبود آهن و ویتامین ب ۱۲ به وجود آید.

۴- وسواس و یا فشار روانی

جویدن ناخن ها ممکن است بر اثر عصبی بودن و یا استرس باشد. اما اگر عادت به جویدن ناخن های خود دارید مخصوصاً در مواقعی که دستهای شما کثیف است باید این را بدانید که ناخن ها منبع باکتری هستند و ممکن است باعث ایجاد بیماری در شما شود.اگر دچار اختلالات عصبی هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید

۵- آرتروز

اگر ناخن شما سوراخ شده و یا به راحتی قسمت‌هایی از آن کنده می‌شود ممکن است نشان دهنده بیماری آرتروز باشد، بیماری که باعث درد در مفاصل و متورم شدن سطح پوست می شود. این وضعیت در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد. آرتروز از طریق ورزش و همچنین استفاده دارو قابل درمان است. در این باره حتماً به پزشک معالج مراجعه کنید

تشخیص آرتروز از روی ناخن

راه هایی برای جلوگیری از شکننده شدن ناخن ها

۱- سعی کنید همیشه ناخن های خود را مرطوب نگه داشته و از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ویتامین E می باشند.
۲-  هنگام تمیز کردن منزل و یا شستن ظروف حتماً از دستکش استفاده کنید.
۳- از پاک کننده هایی که حاوی استون هستند جلوگیری کنید زیرا باعث خشک شدن ناخن های شما می شود.

 

منبع : ba-bamail

افتضاحبدمتوسطخوبخیلی خوب
(بر اساس رای 1 نفر از بازدیدکنندگان)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *